tisdag 30 juni 2009

Hosta


För ett par veckorsedan blev jag dunderförkyld och fortfarande måste mina grannar stå ut med att jag hostar nätterna igenom.

.

.

Men...det var inte den hostan jag skulle prata om...

.

.

I år provade vi att plantera lite andra saker än vad vi brukar . Vi hittade en Hosta vi tyckte hade vackra blad och satte den i en stor kruka med bl a Salvia och Löjtnantshjärtan. Ja, Hostan valde vi för bladens skull, snyggt i nedkanten av krukan tyckte vi och jag hade inte en tanke på att den kunde blomma. Nej, jag vet inte mycket om växter, och är väl smått korkad för när jag tänker på det nu är det ju självklart att även den lilla Hostan skulle blomma. Så när det helt plötsligt stack upp en vacker blomknopp bland de andra blommornas blad blev jag förbryllad, trodde det var ett frö från grannen över som blåst in på vår balkong och planterat sig i krukan. Knoppen såg ju inte ut som någon av de andra blommorna.

Jag har försökt ta flera bilder på Hostan vid olika ljus men hon är blyg och vill inte alls vara med. På en bild blev hon bara som en stor vit sudd bland de gröna bladen. Den här bilden är den bästa jag lyckats ta på henne och visst är hon vacker, även om hon inte slått ut ordentligt än?!


Inga kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin