fredag 19 september 2008

Äppelkaka till Herrmiddag

Fredrik ska ha Herrmiddag i morgon och till efterrätt blir det äppelkaka. Jag hittade det här receptet i Nya Annas Mat och alla jag bjudit den på har älskat den. Lätt som en plätt och oförskämt god.
Ja, ja, jag ska sluta tjata - här kommer receptet:





Äppelkaka från Äppelviken
ca 6 pers
8-10 äpplen + ½ tsk kanel (kommentar: Jag tar både fler äpplen och mer kanel men det är nog en smaksak och så beror det ju på hur stora äpplena är)

Smultäcke av:
100 g smör
3/4 - 1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 rågad dl vetemjöl
1½ dl kokosflingor

Smörj en ganska stor ungsform eller en liten långpanna (kommentar: en helt vanlig pajform går alldeles utmärkt).
Skär äpplen i fjärdedelar. Skär bort kärnhus och skal och skär varje fjärdedel i 2-3 bitar.
Lägg ner bitarna i den smorda formen.
Strö över kanel.
Blanda allt till kokossmuldegen och fördela detta över äpplena.
Grädda kakan mitt i ugnen i 225 grader i 25-30 minuter (kommentar: kolla den innan 25 min har gått, vissa ugnar är varmare och står den för länge blir ytan för hård).

Och eftersom det är äppeltider är jag ju knappast ensam om att blogga äppelrecept - recept på äppelpaj finns hos Lilla Eken.
(Förlåt Lilla Eken - var inte meningen att härma, men Fredriks mail fungerar inte just nu så jag tänke detta var ett bra sätt att ge honom det på!)
Lycka till med kakan Fredrik och hoppas att ni får en kanondag, kväll och natt!

6 kommentarer:

Lilla Eken sa...

Och jag tänkte "neeeej, nu har jag HÄRMAT Susanna!"
Sen såg jag att du tänkt samma sak.
Som du säger, vi är knappast originella du och jag.:-D
Och ännu värre är att mitt recept också är en Anna, en modifierad rabarberpaj från Annas gröna. (Det är vaniljsockret som gör det - tror du inte?)

Hoppas att herrmiddagen blir lyckad Fredrik!
Vad ska ni ha till varmrätt? Om man får drista sig att vara nyfiken?

Ha en trevlig helg båda två. :-)
Hälsningar /I.

Anonym sa...

Tack!
Jo, med det stensäkra receptet kan verkligen inget gå fel. Eller?
Nej, inte med efterrätten i alla fall. Till huvudrätt blir det en gammal specialare; Fläskfilé i chiligrattäng (hur i hela friden stavar man till grattäng?). Det är helt enkelt bara att bryna lite fläskfié, sprida ut i en långpanna, vispa grädde blandad med chilisås (Heinz) och vitlök, sprida över chiligrädden, lägga på lite skivad banan och så in i ugnen en stund (typ så länge man orkar vänta).

Ingen som vill veta vad vi ska ha till förrätt? Det visste inte jag heller först, men nu står det klart att det blir ugnsgrillad chevréost med honung på en bädd av grön sallad. Vad tror ni om det? Dax att öppna restaurang snart va:-).

Ha det härligt båda två och hoppas att ni också hittar något gott att stoppa i lördagsmunnen!

Lilla Eken sa...

Låter jättegott det där.
Frågade inte efter förrätten eftersom jag har förstått av min brors herrmiddagar att förrätt ibland glöms bort och det istället inmundigas en aning alkohol... (bara en aning ja... )

/I.
PS. Blev lite sugen på gratinerad getost nu... så det kanske blir det här ikväll också...

Susanna sa...

Jo, alla gånger att det är vaniljsockret som gör det ;-D

Om det är någon där ute som läser Fredriks recept på huvudrätt och tänker sig vilja prova på det så glömde han nämna att det ska vara vanlig lök i också. Och så äts det med ris eller vad man vill, en sallad kanske. Den där fläskfiléchiligratängen bjöd han mig på vår tredje middagsdate och då var jag fast - en grabb som kan laga så god mat släpper man inte i första taget!

Min syster och jag ska ha en videokväll med hämtmat - men har inte bestämt vad - pizza, landgång(hmmm, skulle vara gott med räkmacka istället...) eller thai.

Önskar I & Co och Fredrik och grabbarna en riktigt skön och rolig helg!
Kram
/Susanna

Anonym sa...

Då får ni komma hem och hämta lite äpplen hos oss. Tina har ett recept på äppelkaka som brukar vara väldigt uppskattat (jag själv är inte så förtjust i kaka med äpple i, föredrar dem som dom är) Ska försöka få henne att släppa lite på sekretesen runt hennes recept.

Susanna sa...

Hääärligt! :-)))))

Blog Widget by LinkWithin