fredag 28 augusti 2009

Svår färgkombination

När jag var liten skulle allt vara rosa till flickor fast min favoritfärg då var blå. När mitt rum skulle tapetseras tiggde och bad jag om blått - men det blev rosa. Allt detta påtvingade rosa gjorde att jag fortfarande har svårt att acceptera färgen. Nu tycker jag egentligen om alla färger - för vilken färg som helst kan vara vacker, det beror ju på var, ihop med vad och vilken mängd.


Idag är det cerise och röd som tema i
Fredags Färger. Cerise, tänkte jag i panik, det är ju en stark rosa, det finns INTE här hemma, herregud, var ska jag hitta det? Jag hittade några böcker i cerise och en kartong till spel. Hmm, kanske kan jag hitta bland fotona tagna i sommar...
Jag hittade ett foto från Fredriks föräldrars balkong som jag tycker stämmer in på färgerna, men vissa skulle kanske kalla färgerna på blommorna för rosa och brunt...jag kallar dem cerise och rött.


.

Om du vill se hur andra definierar färgerna, klicka på:


16 kommentarer:

Marie sa...

Ja du har dessutom fångat en flygare på bild ;-)

jeanette sa...

Ja visst är det rätt färger...

Jah Hollis sa...

Fin bild. Och jag tycker nog man kan låta den passera för den udda färgkombination som gäller denna fredag. :-)

magnus sa...

Håller med, en svår kombination..men du lyckades bra.

Ha en bra dag.

Anonym sa...

En riktigt lurig kombination och jag antar att vi får se en del blommor idag :) Tycker att din bild passar in fint på temat!

Ha en fin helg/E-L

Photos by Storm sa...

Absolut rätt färger på pelargonen. trevlig helg/Lis

Anette sa...

Klart den var cerise och rött :-) Åtminstone falurött! /Anette

Lissen sa...

Tycker du har dom rätta färgerna.

I veckan tänkte jag köpa ett par allväderstövlar till mitt barnabarn. Expedten frågade om det var en pojke eller flicka. Jag bara tittade frågande på henne. Ja, sa hon vi har bara svarta eller rosa. Så ute i verkligheten så är det pojk och flick färger som gäller fortfarande.
Ha en skön helg!

Cecilia Artista sa...

Vacker färgkombination på vacker pensé!

Margareta-Fotomix sa...

Pelargoner är alltid vackra. Om jag skulle beskriva färgen så skulle den bli cerise och vinRÖD, vilken kulör den röda färgen skulle ha får du tolka själv. Ett lyckat bidrag./Margareta

Lavynnia sa...

Tusen takk for kommentar!:)

hehe, jeg hadde også litt problemer med å finne ut hva som kunne gå for å være cerise og IKKE rosa;) Jeg fant visst en riktig farge, ihvertfall ikke så langt unna:)

Jeg liker at folk forteller en liten historie til bildene sine, slik du har gjort, det gjør at bildet ikke bare blir en hva som helst, men et bilde med litt mer dybde i seg. Og så var det jo dumt at du ikke fikk ønsket ditt oppfylt med tanke på det blå rommet. Foreldre er ikke alltid like kloke eller lette å forstå seg på:)

Ha en fin dag!

:D

Famos/Menageriet sa...

Ett sånt vackert foto!
Cerise och vinrött, skulle väl jag kalla det och det passar ju perfekt.
Ha Ha, känner igen det där med rosa kläder och rosa rum! Dotra älskade visserligen rosa, men sen hon flyttade hemifrån blev det mycket grönt och beige, färger som jag har väldigt svårt för. Nu först när hon själv har fått en liten dotter så är det accepterat med rosa igen. Det har tagit ca 15 år att göra det.
Ha en fin helg!

Mats sa...

Jag kallar alla blommor Lyckliga Lotta...

fint är det i alla fall!

Anonym sa...

Klockren färgträff!
Ha en fin helg.
/Helena

foto CHIP sa...

Finfin cerise blomma :)

Artlover sa...

Jag hade samma problem att hitta de rätta färgerna. Men nyanserna finns där i din bild. Jag fann via Wikipedia att det finns fler nyanser av cerise. Det kan du finna på min andra blogg; blogg.se

Blog Widget by LinkWithin