torsdag 10 juli 2008

Norr Mälarstrand


Förra veckan tog vi en promenad utefter Norr Mälarstrand med början vid Rålambshovsparken. Det är en härlig sträcka. Om man är fikasugen kan välja att ta med egen picknick eller sätta sig på någon av serveringarna.

Den första uteserveringen vi hamnade på var Mälarpaviljongen. Mälarpaviljongen ligger perfekt utefter vattnet och maten, mackorna, bakverken, ja allt såg superbra ut men hade tyvärr lite för höga priser för min plånbok. Så vi tog varsin kopp svart kaffe och satte oss vid vattnet för att njuta. Det hade varit underbart om inte kaffet varit så, hmm, hur ska jag säga det...ättikaäckligt!
Jag antar att jag är för van vid Helsingborgskaffet Zoegas. Allt annat smakar inte pecka, men mycket. Här i Stockholm verkar de köra Löfbergs lila på vart och vartannat ställe och det smakar säkert bra om man druckit det från första början men har man inte det så, bläääääää!
Jag frågade inte vad det var för kaffe de serverade på Mälarpaviljongen. Ibland kan det vara så att kaffet stått på ett tag och blivit bränt och därför smakar konstigt men så var det inte heller, kannan (dunken) byttes ut när vi kom. Ja, ja, strunt samma, äckligt var det iallafall.
Men det var det vanliga kaffet. Deras latte eller liknande är säkert gott, det är ofta så på caféer och restauranger idag, de lägger liksom inte ner någon kärlek på det vanliga kaffet. Jo, kan tänka mig att gå tillbaka och prova deras mat, ska ha lite mer pengar med mig bara. Visar det sig sen att varken deras mat eller latte är god så kan jag tänka mig att gå dit och dricka en öl i solen för stället är jättefint och har en underbar vy.

Precis innan man kommer till stadshuset stannade vi på Café Eldkvarn (tror jag det heter). Det är en stor rund kiosk med skön uteservering mot vattnet. Vi käkade varsin grekisk sallad som var helt ok, och Fredrik tog en mjukglass till efterrätt. Jag handlar inte glass så ofta men undrar, brukar en liten, liten (ja, för att understryka ordentligt - en jätteliten) mjukglass verkligen kosta 25 kr? Tänker inte så mycket på priser i vanliga fall men Stockholm har fått mig att reagera - är det bara på turistfällor det är så här dyrt eller gäller det hela Stockholm? Kostar en minimjukglass 25 kr i Malmö med?
Om den var god? Jaaaaa, det var den!

Vi hade inte tid att kolla in Stadshuset den dagen men ska snart försöka turista mer och undersöka det pampiga huset.



Länkar om du vill veta mer:

Norr Mälarstrand

Rålambshovsparken

Stadshuset

Mälarpaviljongens hemsida


Inga kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin