torsdag 2 april 2009

Min mjölk finns inte på Coop

Det blev stora rubriker när Coop inte längra tänkte använda sig av skånemejeriets produkter. Jag trodde först inte att det var sant, det lät för dumt. Det sista jag hörde av historien var att Coop ångrat sig, halvt om halvt iallafall, och skulle fortsätta att köpa in vissa av Skånemejeriets produkter, men jag hörde aldrig vilka.

Sen har jag inte tänkt mer på det förrän vi upptäckte att det lilla Coop där vi bor endast har Arla-mjölk.
Jag vill INTE säga att Skånemejeriets mjölk skulle vara bättre än Arlas men vad jag tycker och tror, som Coop struntar fullständigt i, är att mjölk smakar olika i olika länder och olika delar av länderna, beroende på vad mejerierna använder för kor och vad dssa kor fått att äta. Jag är uppvuxen med skånemejeriets mjölk - JAG ÄLSKAR smaken av mjölken jag är uppvuxen med och har alltid haft svårt för att dricka nästan all annan mjölk - förutom i kaffet. Nästan all annan mjölk skriver jag för det finns ett par andra bra alternativ men som tyvärr har sina nackdelar.
Det ena alternativet är Åsens mjölk, men uppköpt av Skånemejeriet, sååå, nja, kanske inget alternativ egentligen.... men denna mjölk är annorlunda från Skånemejeriets vanliga standardmjölk på det sättet att den inte är homogeniserad, vilket betyder, om jag förstår det rätt, att fettet inte är delat och sönderslaget i mjölken - detta gör man själv genom att skaka på den tvålitersdunk man köper mjölken i. Jättegod mjölk men dumt att ha i kaffet för så fort kaffet blir en gnuttas svalt så lägger sig fettet överst som en skinnhinna - riktigt sliskigt.
Det andra alternativet är Valios laktosfria mjölk. Mycket god men aj, aj, aj, alldeles för dyr!
Självklart har Coop fått världens deal men hur går det?, dricker skåningarna Arlamjölk? Är det bara jag som är en mjölksnobb?
Jag tycker iallafall att Coop beter sig dumt och tänker försöka undvika att handla där och om jag gör det blir det definitivt inte mjölk.

Hade jag varit född i Stockholm hade jag antagligen inte förstått det här inlägget eftersom jag nog tyckt Arlamjölk var jättegott...men....ja, så är ju inte fallet....

Inga kommentarer:

Blog Widget by LinkWithin